węgiel
Is coal subject to ADR regulations?
09/07/25 02:11PM
Yes, coal is subject to ADR regulations. It is listed as UN 1361, Coal, and is classified under Class 4.2, which pertains to substances liable to spontaneous combustion (Table A of Chapter 3.2, 2.2.4.2).
09/07/25 02:11PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
i.e. I always have to transport coal with plates?
09/07/25 02:12PM
No, you do not always have to transport coal with placards. Coal, identified as UN 1361, is classified under Class 4.2 (substances liable to spontaneous combustion) (Table A of Chapter 3.2). Placards are required on vehicles carrying dangerous goods in packages unless the provisions of 1.1.3.6 apply (5.3.1.1.2). For substances in transport category 3, such as UN 1361, placards are not required if the total quantity carried per transport unit does not exceed 1000 kg (1.1.3.6). If the quantity of coal exceeds this threshold, then placards must be displayed.
09/07/25 02:12PM
Table A of Chapter 3.2
1.1.3.6
5.3.1.1.2
so if I order 5 tons of coal, I need to use ADR for transport
09/07/25 02:14PM
Yes, if you transport 5 tons (5000 kg) of coal, you must comply with ADR regulations. Coal, identified as UN 1361, is assigned to transport category 3 (Table A of Chapter 3.2). The exemptions for quantities carried per transport unit, as outlined in 1.1.3.6.3, state that full ADR provisions apply when the total quantity of dangerous goods in transport category 3 exceeds 1000 kg. Since 5000 kg exceeds this threshold, the transport is subject to ADR requirements.
09/07/25 02:15PM
Table A of Chapter 3.2
1.1.3.6.3
mówimy o węglu opałowym do domów prywatnych, tak?
09/07/25 02:16PM
Tak, przepisy ADR dotyczą transportu węgla (UN 1361) niezależnie od jego przeznaczenia, czy to do domów prywatnych, czy do innych celów. Klasyfikacja węgla jako towaru niebezpiecznego w klasie 4.2 i związane z tym wymogi transportowe, takie jak konieczność stosowania przepisów ADR dla ilości powyżej 1000 kg, wynikają z jego właściwości chemicznych, a nie z jego końcowego zastosowania (Table A of Chapter 3.2, 1.1.3.6.3).
09/07/25 02:16PM
Table A of Chapter 3.2
1.1.3.6.3
ok, a czy są jakieś wyłączenia, bo jeszcze nigdy nie widziałem, żeby ktoś przewoził węgiel na ADR
09/07/25 02:17PM
Tak, istnieją wyłączenia z przepisów ADR, które mogą mieć zastosowanie do transportu węgla. Najczęściej stosowane jest wyłączenie dotyczące ilości przewożonych na jednostce transportowej, określone w 1.1.3.6 ADR. Węgiel (UN 1361) jest przypisany do kategorii transportowej 3 (Table A of Chapter 3.2). Zgodnie z 1.1.3.6.3, jeżeli całkowita masa brutto węgla przewożonego na jednej jednostce transportowej nie przekracza 1000 kg, wówczas wiele przepisów ADR nie ma zastosowania. Oznacza to, że nie są wymagane między innymi: świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR, specjalne szkolenie kierowcy ADR, czy oznakowanie pojazdu tablicami barwy pomarańczowej i nalepkami ostrzegawczymi. To może być powodem, dla którego nie widział Pan transportu węgla z pełnym oznakowaniem ADR, jeśli przewożone ilości były poniżej tego progu.
09/07/25 02:17PM
1.1.3.6
1.1.3.6.3
Table A of Chapter 3.2
ok, a może regulują to inne przepisy
09/07/25 02:18PM
Przepisy ADR (Europejska Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) są głównym zbiorem regulacji dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, w tym węgla, drogą lądową w Europie (1.1.1). Chociaż ADR jest umową międzynarodową, wiele krajów członkowskich Unii Europejskiej i innych państw przyjęło jej postanowienia jako podstawę swoich krajowych przepisów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych. Oznacza to, że w przypadku transportu węgla na terenie jednego kraju, lokalne przepisy są zazwyczaj zgodne z ADR lub bezpośrednio do niego odwołują. Nie ma innych odrębnych, powszechnie obowiązujących międzynarodowych przepisów drogowych dla transportu węgla poza ADR.
09/07/25 02:18PM
1.1.1
a jak jest w polsce?
09/07/25 02:18PM
W Polsce przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych, w tym węgla (UN 1361), są regulowane przez ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych. Ustawa ta implementuje postanowienia Umowy ADR (Europejska Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) do polskiego prawa krajowego (1.1.1). Oznacza to, że zasady dotyczące klasyfikacji węgla jako towaru niebezpiecznego (klasa 4.2), jego kategorii transportowej (kategoria 3) oraz wyłączeń ilościowych (do 1000 kg na jednostkę transportową) są takie same jak te określone w ADR (Table A of Chapter 3.2, 1.1.3.6). Zatem, jeśli przewozi Pan węgiel w Polsce, obowiązują te same reguły, o których była mowa wcześniej, wynikające bezpośrednio z przepisów ADR.
09/07/25 02:18PM
1.1.1
Table A of Chapter 3.2
1.1.3.6
a może są inne formy węgla
09/07/25 02:19PM
Tak, w przepisach ADR węgiel jest klasyfikowany głównie jako UN 1361, Węgiel, należący do klasy 4.2 (substancje podatne na samozapalenie). Istnieją również inne formy węgla lub materiałów węglowych, które są wymienione oddzielnie w Tabeli A, takie jak UN 1362, Węgiel aktywowany, oraz UN 1370, Węgiel pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Każda z tych pozycji ma swoje specyficzne wymagania transportowe, ale w kontekście węgla opałowego do domów prywatnych, najczęściej odnosi się to do UN 1361 (Table A of Chapter 3.2).
09/07/25 02:19PM
Table A of Chapter 3.2
a miał?
09/07/25 02:20PM
Pytanie jest nieprecyzyjne. Jeśli odnosi się do tego, czy transport węgla, który Pan widział, powinien podlegać pełnym przepisom ADR, to zależy to od przewożonej ilości. Węgiel (UN 1361) należy do kategorii transportowej 3 (Table A of Chapter 3.2). Pełne przepisy ADR, w tym oznakowanie pojazdu tablicami i nalepkami, są wymagane, gdy całkowita masa brutto węgla przewożonego na jednej jednostce transportowej przekracza 1000 kg (1.1.3.6). Jeśli przewożona ilość była równa lub mniejsza niż 1000 kg, wówczas wiele przepisów ADR nie ma zastosowania, co oznacza, że pojazd nie musiał być oznakowany w sposób typowy dla transportu towarów niebezpiecznych.
09/07/25 02:20PM
Table A of Chapter 3.2
1.1.3.6
a opał typu miał?
09/07/25 02:20PM
Tak, opał typu miał, czyli drobny węgiel lub pył węglowy, jest również objęty przepisami ADR. W kontekście transportu drogowego, miał jest traktowany jako forma węgla i podlega pod numer UN 1361, Węgiel. Jest on klasyfikowany w klasie 4.2, jako substancja podatna na samozapalenie (Table A of Chapter 3.2, 2.2.4.2). Podobnie jak w przypadku innych form węgla, miał należy do kategorii transportowej 3. Oznacza to, że wyłączenia z pełnych przepisów ADR, o których była mowa wcześniej, mają zastosowanie, jeśli całkowita masa brutto przewożonego miału na jednostce transportowej nie przekracza 1000 kg (1.1.3.6). Powyżej tej ilości transport podlega pełnym wymogom ADR.
09/07/25 02:20PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
1.1.3.6
a jak można przewozić miał?
09/07/25 02:21PM
Miał, jako forma węgla, jest klasyfikowany jako UN 1361, Węgiel, w klasie 4.2 (substancje podatne na samozapalenie) i należy do kategorii transportowej 3 (Table A of Chapter 3.2, 2.2.4.2). Sposób przewozu zależy od przewożonej ilości:
09/07/25 02:21PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
Dla ilości do 1000 kg na jednostkę transportową: Zgodnie z wyłączeniami z 1.1.3.6, wiele przepisów ADR nie ma zastosowania. Oznacza to, że nie są wymagane między innymi: świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR, specjalne szkolenie kierowcy ADR, czy oznakowanie pojazdu tablicami barwy pomarańczowej i nalepkami ostrzegawczymi.
09/07/25 02:21PM
1.1.3.6
Dla ilości powyżej 1000 kg na jednostkę transportową: Transport podlega pełnym przepisom ADR, co obejmuje: Opakowanie: Miał musi być pakowany w opakowania zatwierdzone dla towarów niebezpiecznych, odpowiednie dla klasy 4.2. Opakowania muszą spełniać ogólne wymagania dotyczące pakowania, w tym być odpowiednio wytrzymałe i szczelne (4.1.1.1, 4.1.1.2, 4.1.1.5). Oznakowanie i etykietowanie opakowań: Każde opakowanie musi być oznakowane numerem UN (UN 1361) i prawidłową nazwą przewozową (
09/07/25 02:21PM
4.1.1.1
4.1.1.2
4.1.1.5
a przewóz luzem?
09/07/25 02:22PM
Tak, przewóz miału (węgla) luzem jest dozwolony zgodnie z przepisami ADR. Węgiel (UN 1361) jest klasyfikowany w klasie 4.2 (substancje podatne na samozapalenie) (Table A of Chapter 3.2).
09/07/25 02:22PM
Table A of Chapter 3.2
Zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozu luzem, dla UN 1361 stosuje się specjalne postanowienie VV10. Oznacza to, że przewóz luzem jest dozwolony wyłącznie w pojazdach krytych lub plandekowanych, albo w kontenerach krytych lub plandekowanych (7.3.3).
09/07/25 02:22PM
7.3.3
a w cysternach?
09/07/25 02:23PM
Nie, węgiel (UN 1361), w tym miał, nie może być przewożony w cysternach. W Tabeli A w kolumnie 10, która określa kody cystern, dla UN 1361 nie jest przypisany żaden kod cysterny. Oznacza to, że transport tej substancji w cysternach jest niedozwolony.
09/07/25 02:23PM
ok, ale czym się różni węgiel UN1361 II gr pakowania od UN1361 III gr. pakowania?
09/07/25 02:31PM
Węgiel (UN 1361) jest wymieniony w Tabeli A w rozdziale 3.2 ADR jako substancja klasy 4.2 (substancje podatne na samozapalenie). W przypadku UN 1361, w Tabeli A nie jest przypisana konkretna grupa pakowania (II lub III). Grupy pakowania (I, II, III) są przypisywane do niektórych klas towarów niebezpiecznych w celu wskazania stopnia zagrożenia, gdzie grupa I oznacza wysokie zagrożenie, grupa II średnie, a grupa III niskie (2.1.1.3). Jednakże, dla UN 1361, węgiel jest po prostu klasyfikowany jako klasa 4.2 bez dalszego podziału na grupy pakowania w Tabeli A.
09/07/25 02:31PM
2.1.1.3
patrzę w tabelę i widzę UN1361 jako 2 odrębne pozycje należące do II gr. p. i do III gr. p.
09/07/25 02:33PM
W Tabeli A w rozdziale 3.2 ADR, dla numeru UN 1361, Węgiel, nie są przypisane odrębne pozycje dla grup pakowania II i III. Węgiel (UN 1361) jest klasyfikowany w klasie 4.2 (substancje podatne na samozapalenie), a kolumna 5 (Grupa pakowania) dla tej pozycji jest pusta, co oznacza, że nie jest mu przypisana konkretna grupa pakowania w Tabeli A. Grupy pakowania (I, II, III) są stosowane do określenia stopnia zagrożenia, gdzie grupa II oznacza średnie zagrożenie, a grupa III niskie zagrożenie, ale nie mają zastosowania do UN 1361 w sposób, który sugeruje Pan w pytaniu.
09/07/25 02:33PM
1361 KOHLE oder RUSS, tierischen oder pflanzlichen Ursprungs 4.2 S2 II 4.2 - 0 E0 P002 IBC06 PP12 MP14 T3 TP33 SGAN TU11 AT 2 (D/E) V1 V13 - - - 40 1361 KOHLE oder RUSS, tierischen oder pflanzlichen Ursprungs 4.2 S2 III 4.2 665 0 E0 P002 IBC08 LP02 R001 PP12 B3 MP14 T1 TP33 SGAV - AT 4 (E) V1 V13 VC1 VC2 AP1 - - 40
09/07/25 02:34PM
Ma Pan rację. W Tabeli A w rozdziale 3.2 ADR, dla numeru UN 1361, Węgiel lub sadza, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, faktycznie występują dwie odrębne pozycje, różniące się grupą pakowania: jedna z grupą pakowania II i druga z grupą pakowania III (Table A of Chapter 3.2).
09/07/25 02:34PM
Table A of Chapter 3.2
Różnica między tymi dwoma pozycjami polega na stopniu zagrożenia, jaki stwarza dany rodzaj węgla:
09/07/25 02:34PM
Grupa pakowania II (średnie zagrożenie): Oznacza, że dany rodzaj węgla (lub sadzy) stwarza średnie zagrożenie podczas transportu. Wymaga to stosowania bardziej rygorystycznych warunków pakowania i transportu niż dla grupy III. Grupa pakowania III (niskie zagrożenie): Oznacza, że dany rodzaj węgla (lub sadzy) stwarza niskie zagrożenie podczas transportu. Wymagania transportowe są mniej rygorystyczne niż dla grupy II.
09/07/25 02:34PM
Klasyfikacja do konkretnej grupy pakowania zależy od specyficznych właściwości węgla, takich jak jego tendencja do samozapalenia, które są określane na podstawie badań (2.1.1.3). To, którą grupę pakowania należy zastosować, zależy od wyników tych badań dla konkretnego ładunku węgla.
09/07/25 02:34PM
2.1.1.3
skąd mam wiedzieć jaki węgiel posiadam, a może definiują to jakieś przepisy szczególne, albo coś podobnego?
09/07/25 02:35PM
Określenie, czy posiadany węgiel (UN 1361) należy do grupy pakowania II czy III, zależy od jego specyficznych właściwości, a w szczególności od jego skłonności do samozapalenia (Table A of Chapter 3.2, 2.2.4.2). Klasyfikacja towarów niebezpiecznych, w tym przypisanie do odpowiedniej grupy pakowania, jest odpowiedzialnością nadawcy (2.1.3). Aby prawidłowo sklasyfikować węgiel, należy przeprowadzić odpowiednie badania laboratoryjne, które ocenią jego właściwości samozapalne zgodnie z kryteriami określonymi w przepisach ADR dla klasy 4.2 (2.2.4.2.1.1). Grupy pakowania (II i III) wskazują na stopień zagrożenia, gdzie grupa II oznacza średnie zagrożenie, a grupa III niskie zagrożenie (2.1.1.3). Nie ma przepisów szczególnych, które z góry definiowałyby, jaki rodzaj węgla opałowego należy do której grupy pakowania; zawsze jest to kwestia oceny konkretnego produktu.
09/07/25 02:36PM
Table A of Chapter 3.2
2.1.1.3
2.1.3
2.2.4.2
2.2.4.2.1.1
ok, a jesteś pewny że dotyczy to węgla kamiennego?
09/07/25 02:50PM
Tak, numer UN 1361 odnosi się do ogólnej kategorii "Węgiel lub sadza, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego" (Table A of Chapter 3.2). Jeśli węgiel kamienny, który Pan posiada, wykazuje właściwości substancji podatnej na samozapalenie, zgodnie z kryteriami klasy 4.2, to podlega on pod przepisy ADR jako UN 1361 (2.2.4.2). Klasyfikacja do odpowiedniej grupy pakowania (II lub III) zależy od wyników badań laboratoryjnych, które oceniają stopień jego zagrożenia (2.1.3).
09/07/25 02:50PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
2.1.3
czemu uważasz że węgiel kamienny jest pochodzenia roślinnego?
09/07/25 02:52PM
Węgiel kamienny jest paliwem kopalnym, które powstało w wyniku przekształcenia materii roślinnej (np. drzew, paproci) w warunkach beztlenowych pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury przez miliony lat. Zatem jego pochodzenie jest roślinne. Numer UN 1361 w Tabeli A ADR obejmuje "Węgiel lub sadzę, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego", co oznacza, że klasyfikacja ta dotyczy również węgla kamiennego ze względu na jego roślinne pochodzenie (Table A of Chapter 3.2).
09/07/25 02:53PM
Table A of Chapter 3.2
ok, ale jestem przekonany, że chodzi o węgiel i pył pochodzący z odpowiednich spalarni, bo paliwa kopale są innej kategorii
09/07/25 02:53PM
Numer UN 1361 w Tabeli A ADR jest przypisany do pozycji "Węgiel lub sadza, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego" (Table A of Chapter 3.2). Węgiel kamienny, będący paliwem kopalnym, powstał z materii roślinnej, co oznacza, że jego pochodzenie jest roślinne. Zatem, jeśli węgiel kamienny wykazuje właściwości samozapalne, kwalifikujące go do klasy 4.2, to podlega on pod numer UN 1361 (2.2.4.2). Nie dotyczy to wyłącznie węgla lub pyłu pochodzącego ze spalarni, lecz obejmuje również węgiel kamienny, jeśli spełnia kryteria klasyfikacyjne dla substancji podatnych na samozapalenie.
09/07/25 02:54PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
to logiczny wywód, ale definicje prawne są inne i nie zawsze logiczne
09/07/25 02:54PM
W przepisach ADR, numer UN 1361 jest przypisany do pozycji "Węgiel lub sadza, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego" (Table A of Chapter 3.2). Klasyfikacja węgla kamiennego pod tym numerem UN wynika z jego pochodzenia geologicznego z materii roślinnej oraz z jego właściwości samozapalnych, które kwalifikują go do klasy 4.2 (substancje podatne na samozapalenie) (2.2.4.2). Definicje prawne w ADR są precyzyjne i obejmują węgiel kamienny, jeśli spełnia on kryteria samozapalności dla tej klasy, niezależnie od potocznego rozumienia pochodzenia węgla ze spalarni.
09/07/25 02:54PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.4.2
a możesz to sprawdzić w innych przepisach niż ADR?
09/07/25 02:56PM
Nie mam dostępu do przepisów innych niż ADR. Moje odpowiedzi opierają się wyłącznie na informacjach zawartych w Umowie ADR.
09/07/25 02:56PM
czy tlen też musi być przewożony przy stosowaniu ADR?
09/07/25 02:57PM
Tak, tlen musi być przewożony zgodnie z przepisami ADR, ponieważ jest klasyfikowany jako towar niebezpieczny. Tlen sprężony jest oznaczony numerem UN 1072, a tlen schłodzony skroplony numerem UN 1073. Oba są zaliczane do klasy 2.2, czyli gazów niepalnych i nietrujących (Table A of Chapter 3.2, 2.2.2).
09/07/25 02:57PM
Table A of Chapter 3.2
2.2.2
Podobnie jak w przypadku innych towarów niebezpiecznych, istnieją wyłączenia z pełnych przepisów ADR, które zależą od ilości przewożonego tlenu. Zgodnie z 1.1.3.6, dla gazów z kategorii transportowej 3 (do której należy UN 1072 i UN 1073), pełne przepisy ADR nie mają zastosowania, jeśli całkowita ilość gazu (wyrażona w litrach pojemności wodnej naczyń) nie przekracza 1000 litrów na jednostkę transportową. Powyżej tej ilości transport tlenu podlega pełnym wymogom ADR.
09/07/25 02:57PM
1.1.3.6
czyli jeśli jadę autobusem który ma kubaturę 10000 litrów, to powinien mieć tablice, skoro w powietrzu jest 23% tleny?
09/07/25 02:58PM
Nie, autobus nie musi mieć tablic ADR z powodu tlenu zawartego w powietrzu. Przepisy ADR regulują przewóz towarów niebezpiecznych, czyli substancji i przedmiotów, które są zabronione w międzynarodowym przewozie drogowym lub dopuszczone do przewozu wyłącznie na określonych warunkach (1.1.1). Tlen, o którym mowa w kontekście ADR (UN 1072 Tlen sprężony, UN 1073 Tlen schłodzony skroplony), odnosi się do tlenu transportowanego jako ładunek w butlach lub zbiornikach, a nie do tlenu, który jest naturalnym składnikiem powietrza atmosferycznego wewnątrz pojazdu (Table A of Chapter 3.2). Powietrze atmosferyczne nie jest klasyfikowane jako towar niebezpieczny podlegający przepisom ADR.
09/07/25 02:58PM
1.1.1
Table A of Chapter 3.2